گذشته تا آینده (نان)

آموزش علوم تجربی دوم دبستان
گذشته تا آینده (نان)

راجرز میگوید یک معلم باید دو هنر داشته باشد:

ذهن دانش اموزان را گرسنه کند

مطالب پیچیده را ساده کند...

اینجانبان فاطمه سلیمی و صدیقه نوری دو تن از آمورگاران دوره ابتدایی تلاش کردیم تا تجارب و دانسته های خود را در امر آموزش به زبانی ساده و در عین حال جذاب در اختیار آینده سازان این مرز و بوم قرار دهیم .همواره منتظر نظرات ارزشمند شما مخاطبین بزرگوار هستیم.

بایگانی

۷ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

نقشه مفهومی نان

سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۳۴ ب.ظ


تهیه خمیر از آرد

دوشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳ ب.ظ

آموزش تولید نان به زبان ساده

يكشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۰۴:۴۱ ب.ظ
سلام بچه های عزیز

حال شما خوبه

امروز می خوایم با هم دیگه درباره اونجه که یاد گرفتیم  مرور کنیم .

پس پیش بسوی یادگیری


خوب بچه های عزیزم حالا من چند تا پرسش درباره موضوع نان براتون نوشتم.
شما گل های خندون به کمک بابا و مامانا جواب این سوالات رو پیدا کنین و برای ما بفرستین تا جایزه ببرین.
منمتظرتونیم ها ....











مرحله کاشت گندم

شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۱۰ ب.ظ

سلام بچه های عزیز!

امروز می خوایم در مورد کاشت گندم باهم حرف بزنیم.

در زمان های قدیم برای کاشتن گندم از وسیله ای به نام گاوآهن استفاده می گردند. در تصویر زیر شکل اون رو می بینین.


با این وسیله زمین رو شخم می زدن و آماده کاشتن دونه های گندم می کردن.

امروز دیگه وسایل جدیدی برای این کار ساخته شده و جای اون گاوآهن های قدیمی رو گرفته.

بچه های گلم !

بعد از اینکه زمین شخم زده شد دونه های طلایی رنگ گندم رو در دل خاک می کاریم.

این کار در قدیما بوسیله دست انجام میشد ولی امروزه دیگه کمتر کسی از روش قدیمی استفاده میشه.



خب بچه های گل

این کارهایی که با هم مرور کردیم همش میشه مرحله ی کاشت گندم.

در جلسه بعدی با هم درباره مرحله دیگه به نام مرحله ی داشت حرف می زنیم.

پس تا جلسه ی بعدی شما رو به خدای مهربون می سپاریم.

مرحله داشت گندم

شنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۷:۲۷ ب.ظ

سلام بچه های گل @

امروز می خوایم درباره یکی دیگه از مراحل تولید گندم حرف بزنیم


مرحله ی داشت گندم یا همون نگهداری و مراقبت از گندم

بچه ها

مرحله داشت در زراعت گندم همانند سایر زراعت ها مرحله بسیار مهم وحساس می باشد و مدیریت صحیح این مرحله نقش تعین کننده درافزایش عملکرد محصول خواهد داشت دراین مرحله اعمالی مانند آبیاری- تغذیه گیاهی -مبارزه با آفات وبیماریها وعلف های هرز انجام شود.مهمترین مسئله ای که باید به آن توجه شود انجام بموقع هریک از این موارد می باشد. بعنوان مثال بهترین زمان مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم در زمان ۲تا۴برگی علفهای هرز یا دوره پنجه دهی گندم می باشد چناچه دراین زمان مبارزه انجام نشود بدلیل رشد سریع علف های هرز خسارت قابل توجهی به مزارع گندم وارد میشود.


تغذیه  مزرعه نیز از موارد بسیار مهم واساسی در رشد و نمو گیاه و افزایش عملکرد محصول می باشد دراین مرحله گندم نیاز به کودهای ازته و ریزمغذی ها دارد کودهای ازته بصورت سرک ودر مراحل پنجه دهی وساقه دهی وقبل از گل دهی باید استفاده شوند این کود در افزایش عملکرد گندم نقش بسیار زیادی دارد.از عناصر ریزمغذی میتوان بصورت محلول پاشی استفاده نمود.

تامین رطوبت مورد نیاز مزرعه در دوره پنجه دهی ساقه دهی وگلدهی ودانه بندی از اهمیت ویژه ای برخوردارند چنانچه دراین دوره ها مزرعه با تنش  خشکی مواجه شود کاهش شدید عملکرد را خواهیم داشت.

نان در گذشته

جمعه, ۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۰۵:۱۲ ب.ظ

سالیان سال، مردم ثروتمند از نان های سفید و مردم فقیر از نان های تیره استفاده می کردند. در قدیم نان سفید، نانی مرغوب محسوب می شد و چون گران تر بود، تنها ثروتمندان قادر به خرید آن بودند. اما از قرن بیستم، این تصور عوض شد. چون از نظر علمی مشخص گردید که نان های تیره حاوی مواد مغذی هستند و ارزش غذایی بیشتری دارند؛ در عین حال، نان های سفید به دلیل کمبود مواد مغذی کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

داستان مزرعه گندم

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۹ ب.ظ

دهقان زحمت کش از مدتها پیش زمین رو شخم زده بود و خاکهای سفت زمین رو نرم کرده بود. تا زمین آماده ی کاشت گندم بشه .بعد از مدتی بذرهای گندم رو روی زمین پاشید و بهشون آب داد .بذرها کم کم جوونه زدن و سبز شدن و به زحمت خودشونو از زیر خاک بیرون کشیدن .دهقان مهربون هر روز به جوونه های گندم سر می زد و اونها رو آبیاری و نگهداری می کرد .تا اینکه عید از راه رسید و هوا بهتر و بهتر شد گندم ها دیگه بلند قد و طلایی شده بودن و زیر نور خورشید می درخشیدن .

هر روز نوروز که می گذشت برای گندم ها یه عید بزرگ بود .روز های عید بهترین روزهای مزرعه ی گندم بود .تا اینکه تعطیلات عید به آخر رسید و روز سیزده به در رسید .گندم ها دیدن امروز با روزهای دیگه فرق داره . دسته دسته آدمها می یان کنار مزرعه ی گندم و مشغول تفریح و بازی می شن .گندم ها از شادی مردم مخصوصا از بازی بچه ها خوشحال می شدن توی وزش آروم باد تکون می خوردن و می رقصیدن.

همه چیز خوب و خوش و خرم بود تا اینکه یه دفعه چند تا پسر بچه ی شیطون دویدن توی گندما و شروع به بازی، کردن . گندمهای بیچاره زیر دست و پا له می شدن و جیغ می زدن اما کسی توجهی نمی کرد .اون طرف تر هم چند تا دختر بچه ی بی دقت داشتن با کندن گندمها برای خودشون دسته گل درست می کردن . گندما از ناراحتی شروع به گریه و زاری کردن .باد صدای گریه ی گندمارو به گوش دهقان مهربون رسوند و دهقان سراسیمه به سمت مزرعه ی گندم اومد .دهقان بچه ها رو از مزرعه بیرون کردو با ناراحتی دید بعضی از گندمها دست و پا آسیب دیدن و بعضی هاشون روی زمین افتادن و دیگه نمی تونن بلند شن و ...

دهقان با مهربونی به تک تک گندمها رسیدگی کرد و ازهمشون معذرت خواهی کرد. بعد یه سبد شیرینی که از آرد گندمهای سال گذشته پخته بود به بچه های کنار مزرعه ی گندم داد و گفت : این شیرینیهای خوشمزه محصول همین گندمها هستند. اگه نون و شیرینی و خیلی از غذاهای خوشمزه ی دیگه رو دوست دارید همیشه مواظب گندم ها باشید. به جای اینکه گندمها رو لگد کنید کنارشون بایستید و عکسهای یادگاری بیندازید.بچه ها از این پیشنهاد استقبال کردن و کلی عکس یادگاری انداختن.

اون روز گندم ها توی عکسهای یادگاری زیادی ،کنار بچه ها ،ژست گرفتن و لبخند زدن .شما چرا اخم کردید زود باشید لبخند بزنید .